Dagtochten

Dagtocht NGK Amersfoort Noord en Zuid naar de Biesbosch. (2023)

Woensdag 14 juni was een stralende zonnige dag.
Op de carpoolplaats in Leusden stond een fijne bus voor ons klaar. We reden om 09.45 u weg.
Een bus heeft wel wat. Je zit hoog, dus je ziet meer dan in een auto. Het voelt wel luxe!
Vanzelfsprekend gezellig gepraat onderweg en ondertussen wel naar buiten gekeken!

Voor we het wisten reden we al bij Werkendam, rechtstreeks naar het Biesbosch Eiland Museum en bezoekerscentrum. Dit complex ligt midden in het Nationaal Park De Biesbosch. Inderdaad, we zijn ooit eerder naar de Biesbosch geweest, maar dit was anders. Het fijne was, dat we op deze locatie de hele dag konden blijven. Na de koffie met cake kregen we een globale indruk hoe en waar we na de lunch onze aandacht op konden richten. Want er was ook nog een heel bijzondere fototentoonstelling van Cor de Kock, winnaar van de zilveren camera. Persfoto’s van de afgelopen 50 jaar. Die persfoto’s waren vaak een feest van herkenning. Maar ook adembenemend mooie natuuropnames

Het Museum heeft een permanente tentoonstelling over het ontstaan van de Biesbosch: De verwoestende overstroming in het jaar 1421, die als de Elisabethvloed bekend staat. Een groot stuk Zuid Holland en Brabant werd overspoeld door het water, en heeft de Biesbosch gevormd. Ten koste van veel mensenlevens, hun have en goed, hun woonplekken. Tragisch, als je het tot je laat doordringen. Bij de Watersnood in 1953 stond de Biesbosch trouwens ook onder water.
In het Museum worden oude ambachten en werktuigen getoond. Ook de belangrijke plaats die de Biesbosch in de Tweede Wereldoorlog ingenomen heeft, bij onderduik en meerdere activiteiten van het Verzet. De Biesbosch was een doolhof voor de vijand. Wie zonder kennis van het gebied verdwaalde in die watergangen, kwam er zonder hulp niet uit.

De lunch met lekkere broodjes en soep was ‘glad niet verkeerd’. Er was geen bediening. Alles werd klaargezet en we bedienden onszelf dus. Prima geregeld.
Na de lunch ging een groep het Museum in. Anderen volgden de fototentoonstelling. Sommigen maakten een wandeling buiten, een enkeling zat onder de parasol op het terras.

Halverwege de middag stapten we in een lage, stille boot en voeren anderhalf uur door het water van de Biesbosch, onderhoudend geinformeerd door de schipper. Hij kende het gebied door en door: als kind ging hij al met zijn vader het water op. Van de bevers in het gebied zagen we alleen de sporen: het was nog te vroeg op de dag. Na de vaartocht dronken we binnen een kop koffie of thee.

Daarna stapten we in de bus naar Leusden, waar we om 17.15 u zonder oponthoud arriveerden.
Dank aan de organisatoren van dit uitstapje. Het was heel fijn, deze relaxte, mooie dag!

Ytje Veefkind

Met NGK Noord en Zuid naar de Marker Wadden. (2022)

Het was nog vroeg, die vierde mei, kwart over acht, maar toch was iedereen die mee wilde naar de Marker Wadden op tijd aanwezig op het P&R terrein in Leusden. Het was voor de gemeenteleden van NGK Noord en Zuid fijn om elkaar weer te ontmoeten bij het uitstapje.
De bus was behoorlijk vol met een kleine 40 mensen; helaas hadden sommigen zich wegens ziekte op het laatst nog afgemeld.

met de busOp de boot
Na een uurtje rijden waren we in de haven van Lelystad, waar een prachtige driemaster, de ‘Abel Tasman’ klaar lag om ons naar de Marker Wadden te brengen.
De overtocht duurde drie kwartier, en ondertussen konden we heerlijk buiten in de zon zitten of anders binnen. We werden gelijk getrakteerd op koffie met appelgebak.
Via een lange aanlegsteiger bereikten we het hoofdeiland van de Wadden, het enige dat toegankelijk is voor bezoekers. De andere eilanden zijn alleen voor de vele vogels en een paar professionele onderzoekers. Op het hoofdeiland is ook een ‘nederzetting’, die bestaat uit een paar zomerhuisjes en een restaurant. Elektriciteit wordt opgewekt met zonnepanelen en een windmolen, en het water is zeer kalkhoudend, waardoor het beter is het niet te drinken.

Restaurant
Onze groep werd in tweeën gesplitst, met elk een gids. Op de eilanden werken hoofdzakelijk vrijwilligers, mensen die met enthousiasme kunnen vertellen wat er zoal te zien is tijdens de rondwandeling.
Ik ging met de groep mee, die voornamelijk over begaanbare paden ging, omdat niet iedereen in staat was om door het mulle zand te ploegen, vooral niet als je een rollator bij je hebt.
We hadden anderhalf uur de tijd om een rondwandeling te maken, en de gids vertelde ons van alles over de eilanden en de flora en fauna. Ze bestaan uit opgespoten zand en zijn tussen 2016 en 2021 aangelegd, dus nog niet zo lang, maar er zijn ondertussen heuse duinen met helmgras ontstaan en laagliggende polders, die bestaan uit slib uit het Markermeer, met allerlei vegetatie, zoals de moerasandijvie, die uiteindelijk weer moet verdwijnen.

Wandeling 1Met de gids op padWandeling 2

Er werd stilgehouden bij verschillende vogelkijkwanden, waar bijzondere vogels te spotten waren. We zagen onder andere kluten en baardmannetjes.
De twee groepen waren ongeveer gelijktijdig weer bij het restaurant, waar een voortreffelijke lunch geserveerd werd.
Daarna hadden we nog ruim een uur de tijd om op eigen gelegenheid nog wat rond te kijken.

Naar de bootAbel TasmanOm half drie lag de ‘Abel Tasman’ weer gereed om ons terug te brengen naar Lelystad. Het was prachtig weer, zodat iedereen een plekje op het zonnedek opzocht.
In Lelystad stapten we weer in de bus van Midland Tours en werden we onderweg nog getrakteerd op een pakje drinken en wat zoetigheid. Om goed half vijf waren we weer in Leusden en konden we terugkijken op een fantastische dag met Noord en Zuid.
Alle lof voor de organisatie!!